קיים משפט פתיחה של המון יזמים ויזמות שדואגים להשתמש בו עבור המיזם שלהם, "אנחנו דואגים לעולם טוב יותר" רוב היזמים כיום דואגים לחדד עד כמה חשובה המטרה החברתית וכמה היא עבורם בסדר ראש העדיפויות בזמן שיווק המיזם שלהם, יזמות חברתית היא מונח שמתייחס לאנשים שפועלים למציאת פתרונות חברתיים בכל מיני תחומים שונים כמו למשל: חינוך איכות הסביבה, זכויות אדם וכדומה.
יזמים צעירים וגם כאלה בעלי ניסיון רב דואגים לייצר מיזמים הפועלים למציאת פתרונות חדשים לבעיות חברתיות שונות, רוב המיזמים פועלים ללא מטרות רווח או במסגרת עמותות לתועלת הציבור , לעומת זאת קיימים גם ארגונים שמייצרים רווח ממטרות אלה לשם חברתיות וציבוריות.
כיום רוב חברות ההייטק המוכרות בעולם וגם בארץ מתנהלות על ידי מודל עסקי שמשלב מטרות חברתיות ומודל עסקי ופיננסי מבוקר. חברות מסוג זה מטרתן להפיק רווח עבור מעשים טובים לסביבה, בסופו של דבר כולם רוצים להרוויח בעסק שלהם כך או אחרת. חייב להבין שתמיד יהיו את הסקפטיים שיגידו שכסף ומעשים טובים לסביבה לא הולך יחד שאלה שילובים ניגודיים לחלוטין, מצד אחד ניתן להבין את אותם הסקפטיים, הרי היום כסף ומעשים טובים כמעט ולא הולכים יחד.
יזמות חברתית איך מרוויחים ממנה –
טוב לאחר בדיקה מעמיקה מסתבר שכן קיימות חברות שמשלבות בין שני הדברים ולזמן זה הן די מוכרות ומצליחות בעוד שהכלכלה עסקית מתנהלת על יחסי מוכר קונה, היזמות החברתית מציגה לנו משהו אחר קצת שונה, בה הקונה הוא לא רק זה מוציא כסף אלא הופך להיות חלק מהקהילה המשפיעה על אותו עסק. לדוגמא, המיזם החברתי בשם 'השדכניה', שמחברת בין אימהות שרק ילדו, המיזם הזה הוקם על מנת לעטוף את אותו קושי בבדידות שעוברות האימהות הטריות בחופשת הלידה שלהן, המיזם הוקם מתוך צורך ורצון של האימהות הטריות וזאת על מנת לבחון את היכולות שלהן והרצונות שלהן, המיזם עד היום קיים וממשיך להתפתח כל יום ביומו על פי הצרכים של אותן אימהות.
חשוב להבין שככל שיוצרו ויפותחו עוד מיזמים חברתיים לסביבה שלנו זה יסייע להגדיל את הפעילות הכלכלית בישראל זה יצור כלכלה מקומית שתהיה חלק מהעיר והאזור כך האוכלוסייה תוכל להנות מכך. ליזמים חברתיים, המשלבים את הרעיון החדש, החשיבה השונה ואת התשוקה העזה לשינוי חברתי ועם זה אכן אפשרי לעשות שינוי חברתי. כיזמים באותה עיר הם מכירים את הצרכים של הקהילה שלהם והאזור שלהם ועל פי כך מייצרים פעילות מתאימה ומוצאים פתרונות מתאימים וחדשים באופן שהוא בר תרומות בלבד. היזמות החברתית עובדת בדרך כלל מקומית אבל יכולה ליצור ולשנות תפיסה ארצית שלמה
איך יזמות חברתית משפיעה בישראל
מה שיזמות חברתית מייצרת היא בעצם מוצר חדש, גישה חדשה קונספט מסוים בטיפול סוגיות למיניהן יזמות חברתית זה לעשות טוב לאחרים בחוכמה, היא משפרת את חיי החברה בקהילה או בעיר בה מנסים לייצר שינוי חברתי מסוים בהרבה מהמקרים של יוזמות חברתיות המטרה היא ליצור השפעה על הסביבה והקהילה, אך הפן העסקי של אותה ההשפעה חייב להיות מתוכנן היטב ומחושב מאוד על מנת שבעתיד תהיה השפעה סביבתית גדולה יותר. קיימות הרבה דוגמות ליוזמות חברתיות בין אם הן גדולות כיום או עדיין נותרו קטנות חלקן הפכו לפרויקטים ענקיים שמשפיעים על מאות אלפים ומיליונים של אנשים עד היום.
למה יזמות חברתית חשובה דווקא בשנת 2022?
תקופת הקורונה הכתה בנו לא קלות והביאה עלינו מציאות שונה מאתגרת ואחרת ממה שחווינו עד כה. התקופה החדשה הזו גרמה לנו לשנות את חיינו ולהפוך את אורך חיינו לשונה לחלוטין גם בפן החברתי וגם בפן הכלכלי, בהמון תחומים בוצעו שינויים מהפכניים, חלק מהעסקים נסגרו, היחסי אנוש הפיזיים הצטמצמו וכעט אנו חיים אורך חיים שהוא לגמרי רחוק מלהיות חברתי.
אז זה מכל הזמנים דווקא עכשיו היזמות החברתית היא החשובה מכל הזמנים כי כאן נכנס שלב שהוא בהחלט מאתגר על איך כן לשמור על הסביבה ומה הפתרונות של אותם היזמים על מנת להקל על הסביבה חברתית. המון אוכלוסיות הפכו חלשות יותר ובנוסף אליהן, אוכלוסיות חדשות הפכו למוחלשות גם הן , הקורונה הביאה אותנו למצב בו אנחנו חייבים למצוא פתרון לאוכלוסיות הללו במהרה רובם נקלעו לקשיים תעסוקתיים קשים, בני נוער הפכו למבודדים וחווים חוויה רגשית קשה, אוכלוסיית גיל הזהב חווה בדידות לא פשוטה יותר ממה שהיה בעבר, הורים צעירים לא מסיימים את החודש בלי לתפוס את הראש.
כיום שהקורונה כבר במגמת ירידה וכל ההגבלות כמעט והוסרו חוזרים היזמים שלנו ליצור פתרונות חדשים לאוכלוסייה ומקדמים את היזמות החברתית למגמות חדשות שמשפיעות עלינו ועל כלל האוכלוסייה מצב שמחזיר לנו את השגרה וגורם להקלה מסוימת.
לסיכום
בדיוק עבור זה נועדה היזמות החברתית לרדת לשטח ולעבוד , לתת רעיונות לצורך מהותי של הסביבה והאוכלוסייה למצוא פתרונות לבעיות לבדוק היתכנות של אותו מיזם במתכונות פועלת על מנת להפעיל את המיזם כמה שיותר מהר ולהגיע לאותם אנשים מהקהל היעד. המון יזמים חברתיים מובילים חדשנות אשר מזהה צורך ממשי ומקדמת מענה בזמן אמת לטובת אוכלוסיות שהן מוחלשות בישראל, אנחנו שמים לב ורואים שכבר אנשים עצמם המון רשויות מקומיות וארגונים לא מחכים ולוקחים את הדברים בידיים שלהם על מנת לייצר מענה לחברה בזריזות.
כמעט כל יזם חברתי כיום התחיל לאחר שחווה אישית בעיה מסוימת. חשוב להכיר את הסוגיה לכל אורכה ולדון בה לעומק לרדת לפרטים כי קטנים על מנת להבין מה באמת הצורך ולמצוא את הפתרון המתאים דבר זה גם יעזור להבין יותר את האוכלוסייה שיכולה להיות חלק משותפות נהדרת ביוזמה.