יזמות היא תהליך מתמשך של פיתוח יזמים, תרבות ויוזמה לשיפור במערכת החינוך. היזמות בחינוך מתמקדת בעיקר ביצירת שינוי עבור קהילות במערכת החינוך תוך חיפוש פתרונות או שיפור פתרונות קיימים, במילים אחרות זה מציאת אסטרטגיה להתמודדות עם אתגרים שכבר קיימים. היזמות במערכת החינוך התחילה להתפתח במגמה עולמית בקטגוריית יזמות חברתית.
בשנים האחרונות עלו יותר בקשות ליזמות חינוכית בעולם, כיום יזמות וחדשנות הן הכרחיות בפן הכלכלי ולהתמודדות עם אתגרים חברתיים רבים, הלומדים יזמות כיום צריכים להיות בעלי הכשרה מקצועית ולפתח את הכישורים לחשיבה יצירתית שתתאים לתרבות היזמית. הכסף שמושקע בחינוך כיום יוכל לעזור ללומדים לרכוש ידע רב בעולם היזמות, ולמצות את הפוטנציאל לעידוד וחדשנות במערכת כולה.
תרבות יזמית במערך החינוך –
כיום מערכת החינוך צריכה לספק חינוך טוב ואיכותי להמון תלמידים, ליזמות ולחינוך כיום קיימת השפעה רבה מאוד על המשך חייהם והצלחת הלומדים בעתיד הרחוק. מציאת שיטות טכנולוגיות חדשות ללמידה חדשנית ומדידה מדויקת של ציון ההישגים שלהם, שלבסוף הפכה להיות אחת מהשאיפות הגדולות ביזמות. ההשפעה של זה על החינוך ועל הלומדים נהייתה עיקרית בעשור האחרון, שילוב טכנולוגיה חדשנית שעוזרת לתלמידים לעלות את ציון הממוצע שלהם.
דבר נוסף שהיזמות נרתמת בשנים האחרונות היא שינוי תפיסה מערכתית בחינוך עצמו דחיפה לשיטות לימוד חדשניות ותפיסתה של אחריות רבה על הלומד. החשיבות הכו גדולה של היזמות על כלל מערך החינוך כיום עוזר לצמצם ללומדים פערים רבים שהיו בשנים קודמות. הרוח היזמית כיום תופסת מקום מאוד מרכזי בחינוך ומייצרת דינמיקה חזקה של שינוי בכל המערכת כולה ומושכת אליה גם כוח אדם איכותי שרוצה להיות חלק מהשינוי משמעותי בחינוך. כיום גדל הצורך לתלמידים לסיים את הלימודים שלהם עם כל האתגרים הקיימים בתקופה זו, גדל הצורך במנהיגות חינוכית וגם ביזמים חינוכיים שישנו את המצב הקיים.
קיימים מספר דברים שמציגים לנו יזמות חינוכית איכותית –
-
הלהט לשנות
- היזם הוא איש השינוי , הוא הגורם שביכולתו להשפיע על המערכת החינוך ולשנות דברים ולשפר אותם, כמובן מתוך לימוד סביבתו והיכרותו עם האוכלוסייה הנדרשת בשינוי.
-
קידום הרעיון
- ליזמים חינוכיים ניתן הכישרון לחפש אתגרים בסביבה החינוכית בה הם רואים שקיימת אופציה לשינוי, יזם חינוכי ניחן ביכולות חשיבה מעבר לשאר בעלי התפקידים, ויכול לזהות דרכים חדשות, אתגרים והזדמנות לשינוי. לבסוף אותו יזם מקים מערך שלם שיביא להוצאה לפועל את הגשמת החזון שלהם.
- עשייה
- היזמות החינוכית מאופיינת כיום בלקיחת סיכונים ולהתמודדות עם כישלון, כמובן שזה נובע מתוך הבנה על המאמצים הרבים בפעולות אלה , היזמים מבינים שאם לא ייקחו סיכון מערכת החינוך תעמוד בממוצע בינוני, לכן היזמים החינוכיים הם אלה שנחשבים לאנשי החינוך המוכרים ובעלי ניסיון שהרקע המקצועי שלהם עשיר ובעל ידע רב לביצוע פעולות רבות לשינוי במערכת כולה, אותם אנשי החינוך מנצלים את הידע שלהם את המקצועיות שלהם והניסיון הרב בתחום ולשמש זאת בכל הרשתות והקשרים הקיימים להם על מנת לייצר ולממש פתרונות חדשניים למערך ברגע שזיהו בעיות משמעותיות שצריכות שינוי .
לסיכום –
התהליך של פיתוח יזמות במערכת החינוך מבוססת על יצירתיות וחדשנות שמזהה בעיות ומהווה פתרונות לשינוי משמעותי בדרכי החינוך כולו. שינוי הוא לא פעולה אחת בודדת אלא סדרה של פעולות שמשפיעות על החינוך כולו, זיהוי בעיות בזמן, מאגר מידע שלם של פתרונות, בנייתו של הרעיון לצורך השינוי, כל שלב הוא חשוב בפעולות אלה וללא אחת מהן זה לא יצא לפעול, לכן היזמים יוצאים לשטח ואוספים כל פיסת מידע אפשרית על מנת לייצר רעיון שהוא מבוסס על הצלחה מראש.
כמובן שלא הכול דבש כמו בכל דבר בחיים וקיימים גם חסמים רבים, קיימים חסרונות רבים בתגמולים על שיפור ביצועים, מנגנוני מימון, מחסור בידע לגביי העדפות בצורך התלמידים, ועוד המון דברים שאיתם מתמודדים היזמים שלנו. גם חסמים תרבותיים קיימים והם רבים, שמתבטאים בעיקר כחוסר אמון במערכת שעובדת על שיפור ביצועים, או הכנסת טכנולוגיה כמשהו חדשני לתרבות החינוך וכו". כיום היזמות עושה פריצת דרך בעולם החינוך וכבר בשנים האחרונות הצליחה לייצר הצלחות גדולות בעולם התלמידים, לשפר את הממוצעים בבתי הספר, ולעשות שינויים משמעותיים שנגעו לכל עולם החינוך כולו. היזמים ממשיכים בעבודתם נאמנה כל הזמן ומחפשים בכל רגע נתון את השינוי הטוב ביותר עבור תלמידנו.